In de nieuwe omgeving Douane Vervoersapplicatie (DVA) moet informatie in veel gevallen specifieker aangeleverd worden dan in de oude situatie, de opzet van de aangifte verandert. Dit heeft net als in DMS te maken met een andere datastructuur zoals beschreven in bijlages B van Gedelegeerde Verordening en Uitvoeringsverordening van het Douanewetboek van de Unie. Daarnaast komen er twee nieuwe typen Douanekantoren bij, die elk een (nieuw) rol krijgen in het vervoersproces. Daarnaast zijn er nog enkele procedurele veranderingen.

!! De Douane organiseert op 3 april 2024 een webinar voor de aangevers over dit onderwerp. Meer informatie volgt op de website van de Douane.

Opzet aangifte

InĀ  bestaat een aangifte voor douanevervoer uit 2 lagen (aangifte en artikelniveau). Op artikelniveau kent DVA extra lagen. De gevraagde informatie is daarmee gedetailleerder en wordt uitgesplitst in 3 lagen. Eigenlijk net als in DMS waar ook meer lagen dan voorheen aanwezig zijn.

In DVA blijft er sprake van verplichte en optionele velden. Nieuw is dat het invullen van de 6-cijferige HS-code voortaan verplicht is.

De voorafaangifte wordt Europa-breed ingevoerd. Voor u verandert er niets, het betekent alleen dat er binnen het systeem andere berichten worden uitgewisseld. Van het aanbrengbericht bij vertrek (presentation notification) verandert alleen de benaming (IE080 wordt IE170).

Kantoor van Incident

Als tijdens het transport bijvoorbeeld een verzegeling verbroken raakt of een lading moet worden overgeladen, meldt u dit incident bij het dichtstbijzijnde douanekantoor, het 'kantoor van incident'. Dat kan een ander kantoor zijn dan het 'kantoor van bestemming'.

Nieuw is dat de Douane incidenten registreert in het digitale systeem. Als aangever (de houder van de regeling) krijgt u het nieuwe bericht 'Doorgezonden kennisgeving incident' (IE182). Dit is nieuw omdat de kantoorrol 'kantoor van incident' is toegevoegd aan het aangiftesysteem.

Een geplande overlading van een container (bijvoorbeeld van vrachtwagen naar binnenvaartschip), valt niet onder incidenten maar onder het reguliere proces. Het vermelden van het kenteken van het andere vaar- of voertuig naast het containernummer is in het DVA niet meer verplicht.

Kantoor uitgang bij vervoer

Na de (weder)uitvoeraangifte doet u een aangifte voor de regeling douanevervoer. De (weder)uitvoer wordt bevestigd en het transport start of vervolgt zijn weg onder de regeling douanevervoer. Op de achtergrond worden de berichten uitgewisseld met AES om te controleren of beide aangiftes identiek zijn (!!). Daarom is het belangrijk dat u de gegevens zorgvuldig invult in de aangifte douanevervoer.

Door deze koppeling met AES ontstaat nog een nieuwe kantoorrol: 'kantoor van uitgang bij vervoer'. Eigenlijk een 'fictief' kantoor van uitgang. Dit is een naam om deze (automatische) handeling in het aangifteproces te benoemen.

Berichten

  • Is de aangifte gekoppeld met AES (Automated Export System) en worden er wijzigingen in de aangifte gedaan?
    • Dan krijgt u het bericht 'Kennisgeving voor wijziging aangifte' (IE022).
  • Wordt een aangifte afgekeurd op het kantoor van vertrek op basis van een functionele fout (geen technische fout)?
    • Dan ontvangt u een afkeuringsbericht (IE056, voorheen een IE016).
  • Wordt een aangifte afgekeurd op het kantoor van bestemming op basis van een functionele fout?
    • Dan krijgt u het bericht 'Afgewezen door kantoor van bestemming' (IE057, voorheen IE008 of IE058).
  • Wil de Douane de zending op het kantoor van vertrek controleren?
    • Dan krijgt u het bericht 'Kennisgeving controle' IE060 (is ongewijzigd).
  • Wil de Douane de zending op het kantoor van bestemming controleren?
    • Dan krijgt u het bericht 'Kennisgeving controle van kantoor van bestemming-TG' (IE061). Dit bericht is nieuw en geldt alleen voor Toegelaten Geadresseerden.

Overige veranderingen

  • Het TAD (Transport Accompanying Document i.e vervoersdocument) is straks niet meer verplicht, wel is de lay-out aangepast aan het nieuwe systeem.
  • De afkorting van MRN staat in DVA voor Master Reference Number. In NCTS werd de term Movement Reference Number gebruikt.
    • Artikel 1 sub 22 Gedelegeerde Verordening DWU (Vo 2015/2446)
      • masterreferentienummer (MRN):
      • het door de bevoegde douaneautoriteit toegekende registratienummer aan aangiften of kennisgevingen zoals bedoeld in artikel 5, punten 9 tot en met 14, van het wetboek, aan TIR-operaties of aan bewijzen van de douanestatus van Uniegoederen;

Webinar

Op 3 april 2024 licht de Douane de veranderingen toe in een webinar voor aangevers. Zodra hier meer informatie over is, wordt dat op de website van de Douane vermeld.